Veel gestelde vragen: Kwaliteitsregister V&V

Vragen/antwoorden over het Kwaliteitsregister

Ik ben geen AMV, maar wel verpleegkundige in werkelijke dienst van Defensie. Kan ik ook van deze regeling gebruik maken?

Ja. Niet in het deskundigheidsgebied Militaire Zorg, maar wel in een eventueel ander deskundigheidsgebied, bij voorbeeld: IC, revalidatie of GGZ conform de voor dat deskundigheidsgebied gestelde eisen. (zie www.kwaliteitsregistervenv.nl > deskundigheidsgebieden.)

Ik ben geen AMV, maar wel verpleegkundige in werkelijke dienst van Defensie. Is registratie in het Kwaliteitsregister voor mij verplicht?

Nee. Er kan wel gebruik gemaakt worden van de collectieve overeenkomst, dus lidmaatschap en of registratie op kosten van Defensie, maar voorlopig zal registratie alleen voor de AMV verplicht worden gesteld (bij implementatie DMG/051)

Ik ben AMV, maar ook IC-verpleegkundige, kan ik in beide deskundigheidgebieden ingeschreven staan?

Ja, mits voldaan wordt aan de eisen voor beide deskundigheidsgebieden.

Ik ben geen verpleegkundige, maar wel werkzaam in de gezondheidszorg, geldt de DMG 051 en de overeenkomst met de V&VN (lidmaatschap/Kwaliteitsregister) ook voor mij?

Nee. De overeenkomst met de V&VN geldt alleen voor verpleegkundigen in werkelijke dienst en BIG-geregistreerd (min. niveau 4). De DMG/051 zal alleen voor AMV van toepassing zijn.

Hoe gaat registratie in het Kwaliteitsregister in zijn werk?

Via het bijgevoegde aanmeldingsformulier voor toegang tot het deskundigheidsgebied: Militaire zorg (en andere deskundigheidsgebieden). Meer informatie is verkrijgbaar via internet: www.kwaliteitsregistervenv.nl, www.militaireverpleegkunde-venvn.nl

NB: Mensen die al lid zijn van de V&VN/ MV&V moeten zichzelf nog wel actief aanmedlen bij het kwaliteitsregister.

Hoe vul ik mijn E-portfolio van het Kwaliteitsregister V&V?

Volg de instructie op de website en er zullen train-de-trainer sessies worden gehouden om te zorgen voor instructie op lokatie.

Hoe weet ik of ik in mijn functie ook als AMV geregistreerd moet zijn?

De verplichting tot registratie in het kwaliteitsregister geldt voor alle verpleegkundigen die werkzaam zijn in een functie als AMV. Dit wordt, of zal worden, vermeld in de functieomschrijving.

Ik ben geen verpleegkundige, maar wel werkzaam in de militaire gezondheiszorg. Kan ik mij ook registreren?

Sommige beroepsgroepen (b.v. AMV-VIG-gers wel, mits zij voldoen aan de voor hen gestelde eisen voor het Kwaliteitsregister V&V. Zij vallen echter niet onder de collectieve overeenkomst, registratie wordt dus niet vergoed en (nog) niet verplicht.

Waarom moet ik apart € 10,00 betalen voor het lidmaatschap van de V&VN afdeling Militair Verpleegkundigen en Verzorgenden (MV&V) terwijl de rest door Defensie wordt vergoed?

Het bestuur MV&V wil dat hun ledenbestand gaat bestaan uit collega’s die het werk wat ze tot nu toe hebben gedaan en nog willen gaan doen, gemotiveerd en bewust steunen. Deze bewuste steun maakt onze al zeer sterke positie alleen nog maar sterker!

Wat zijn de consequenties als ik niet ingeschreven sta in het Kwaliteitsregister?

Registratie in het Kwaliteitsregister V&V geeft belangrijke (civiele) erkenning en aantoonbaarheid van het eigen deskundigheidsniveau. Bijvoorbeeld bij sollicitatie buiten Defensie kan dit een belangrijke pre zijn. Wanneer registratie verplicht is gesteld en men voldoet niet aan de eisen, voldoet men daarmee dus niet aan de gestelde functie-eisen wat consequenties kan hebben bij beoordeling en sollicitatie.

Kan ik mijn E-portfolio van het Kwaliteitsregister V&V vanaf mijn Defensie-account bijhouden?

Nee, dit is alleen mogelijk via regulier internet. Mogelijk volgt in de toekomst wel de mogelijkheid in het PeopleSoft E-portfolio een link te maken naar de eigen “showmap” van het Kwaliteitsregister.

Waarom is het belangrijk dat ik mij aanmeld per post of via mijn Defensie-account?

In verband met de collectieve factuur is het van belang dat men bij de V&VN aan de aanmelding kan zien of deze afkomstig is van een Defensie-medewerker. Bij niet correcte aanmelding bestaat de kans toch een rekening thuis te ontvangen, die niet declarabel is.

Ik ben al lid van de V&VN, hoe verloopt mijn aanmelding voor het Kwaliteitsregister?

De leden V&VN Militaire Verpleegkunde en Verzorging zullen op korte termijn een creditnota/terugbetaling ontvangen van het door hen betaalde bedrag aan V&VN/Kwaliteitsregister V&V 2010. De leden van de afdeling die momenteel nog niet in het kwaliteitsregister V&V staan zullen, in tegenstelling tot eerdere berichten, zichzelf nog actief moeten inschrijven in het KR V&V. Voor AMV is inschrijving inhet KR verplicht (zie aanwijzing DMG/051)

Ik was al lid van de V&VN maar heb de door mij betaalde contributie van 2010 nog niet terugontvangen. Wanneer wordt dit geregeld?

Voor eind oktober 2010.

Hoe verloopt mijn registratie verder als ik de dienst verlaat ?

Voor medewerkers die uit dienst treden van Ministerie van Defensie geldt het volgende:

De ingeschrevene is zélf verantwoordelijk om bij V&VN aan te geven:
het bericht van uitdiensttreding (datum per wanneer);
de wens om de inschrijving in het Kwaliteitsregister V&V en/of als lid V&VN al dan niet te continueren.
Indien de ingeschrevene het lidmaatschap (inclusief kwaliteitsregister V&V) wil continueren dan:
wijzigt zij/hij eventuele adresgegevens digitaal binnen het Kwaliteitsregister V&V of geeft zij/hij eventuele nieuwe adresgegevens door aan V&VN;
verplicht zij/hij zich om het lidmaatschap jaarlijks zélf te bekostigen;
wordt het lidmaatschap hierna stilzwijgend ieder jaar verlengd voor de duur van één kalenderjaar.
Indien de ingeschrevene inschrijving in het Kwaliteitsregister V&V + het lidmaatschap niet wil continueren:
geeft zij/hij dit schriftelijk door aan het Kwaliteitsregister V&V of aan V&VN, dit uiterlijk op de dag van vertrek bij Ministerie van Defensie.

Wat moet ik doen als ik toch een rekening van de V&VN ontvang ?

Voor vragen over het Kwaliteitsregister V&V kan je contact opnemen met V&VN. Het Klantenteam van V&VN is op werkdagen van 9.00 – 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 030) 291 90 50 of stuur een mail naar registers@venvn.nl.

Het Kwaliteitsregister V&V is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 14.00 uur.